Internetul ne mănâncă memoria, dar ceva bun se petrece

cum afecteaza internetul memoria

În anii de când lumea a început să devină digitală, una dintre cele mai mari schimbări a fost că nu mai trebuie să ținem minte foarte multe.

De ce să risc să uit ziua de naștere a unui partener sau o dată pentru o cină cu un prieten apropiat, atunci când poți salva detaliile pe desktop, laptop, smartphone sau tabletă și să primești o notificare la momentul potrivit?

Paul McCartney a dat o perspectivă utilă despre asta într-un interviu în această vară. El a susținut că în anii '60 "The Beatles" au scris zeci de melodii care nu au fost create pentru că el și John Lennon uitau melodiile în dimineața următoare.

"Scriam un cântec și trebuia doar să îl ținem minte, și exista întotdeauna riscul să îl uităm. Dacă în dimineața următoare nu ni-l aminteam -.. dispărea."

Cât de diferit față de modul în care el le înregistrează acum, când acesta poate "constitui lucrul, să îl termine, să țină minte totul, să meargă destul de repede și îl înregistreze".

Cu tehnologia bine integrată în viața de zi cu zi, cercetătorii au investigat impactul de durată pe care îl are asupra modului în care învățăm și ne amintim informații. Unele cercetări au sugerat că dependenta noastră de tehnologie si internet duce la "amnezie digitală", în cazul în care indivizii nu mai sunt în măsură să rețină informații ca urmare a stocării informației pe un dispozitiv digital.

Într-un studiu, de exemplu, 1.000 de utilizatori în vârstă de 16 ani și peste au fost întrebați despre modul în care utilizează tehnologia. Aceasta a constatat că 91 la sută dintre ei depindeau de Internet și de dispozitive digitale ca instrument amintire. Într-un alt sondaj pe 6000 de persoane, același studiu a constatat că 71 la sută din indivizi nu-și putea aminti numerele de telefon ale copiilor lor și 57 la sută nu și-au putut aminti numărul lor de telefon de la servici. Acest lucru sugerează că faptul că ne bazăm pe dispozitive digitale să ne amintească informații ne afectează sistemele de memorare.

Upgrade-ul

Înainte să plângem această pierdere aparentă de memorie, mai multe studii recente sugerează că ne adaptăm. Într-un astfel de studiu din 2011, cercetătorii au efectuat o serie de experimente legate de modul în care amintirile noastre se bazează pe computere. Într-unul dintre experimente, participanții au fost rugați să scrie o serie de afirmații, cum ar fi "ochiul unui struț este mai mare decât creierul lui".

La jumătate dintre participanți li s-a spus că documentele lor vor fi salvate, iar la cealaltă jumătate li s-a spus că nu vor fi salvate. Toți au fost apoi testați pentru a vedea dacă își puteau aminti ce au scris. Cei cărora li s-a spus că munca lor va fi salvată își aminteau mult mai puține informații.

Într-un alt experiment, participanții au fost rugați să scrie o serie de afirmații care vor fi salvate în anumite foldere. Ei au fost apoi rugați să își amintească afirmațiile și folderele în care au fost amplasate fișierele. În general, participanții și-au amintit mai bine locațiile fișierelor și afirmațiile scrise în ele. Concluzia celor două experimente? Tehnologia a schimbat modul în care organizăm informațiile, astfel încât să ne amintim doar detalii care nu mai sunt disponibile, prioritarizând memorarea locației informațiilor peste conținutul propriu-zis.

Minte de grup

Această idee că indivizii prioritarizează memorarea locului în care se află informații a condus unii cercetători să propună ca dispozitive digitale și internetul au devenit o forma de memorie transactivă.https://en.wikipedia.org/wiki/Transactive_memory Această idee, care a fost propusă din anii '80, se referă la o memorie grup care este superioară celei a unui individ.

Conform acesteia, indivizii pot stoca și a distribui colectiv informații, folosind o magazie comună de cunoștințe. Această magazie de cunoștințe înseamnă că indivizii pot accesa detalii care poate ei nu le știu, dar știu că un alt individ și le amintește, sporind astfel cantitatea de informații care îi sunt disponibile prin comunicarea cu alte persoane. În același mod, individul dezvoltă o memorie transactivă cu internetul și se bazează pe el pentru informații concentrându-se pe detaliile despre locația informației mai degrabă decât detaliile sine.

Studii mai recente au constatat că salvarea informațiilor pe un computer, nu numai că schimbă modul în care creierul nostru interacționează cu ele, dar, de asemenea, ne ajută să învățăm noi informații mai ușor. Într-un studiu publicat anul trecut, participanților le-au fost prezentate cu două fișiere care conțineau o liste de cuvinte diferite. Ei au fost rugați să memoreze ambele liste. Jumătate dintre participanți au fost rugați să salveze primul fișier înainte de a trece la următorul, iar ceilalți au trebuit să-l închidă fără să îl salveze.

Experimentul a arătat că participanții care au salvat primul fișier și-au amintit semnificativ mai multe cuvinte din al doilea fișier. Acest lucru sugerează că, prin salvarea de informații pe la un computer, eliberăm resurse cognitive care ne permit să memorăm și să ne amintim informații noi în schimb.

În concluzie, oricine este îngrijorat de faptul că tehnologia demolează una dintre abilitățile noastre cele mai importante ar trebui să fie încurajat de aceste constatări. Asta nu înseamnă neapărat că nu există nici o motiv de îngrijorare. De exemplu: McCartney a mai declarat în interviu menționat mai sus că melodiile din anii '60 care au ajuns la studioul de înregistrări au fost cele mai memorabile. Deci, este posibil ca lipsa tehnologiei să îi fi făcut din membrii "The Beatles" compozitori mai buni.

Dar este posibil ca exact cum povestirile transmise pe care orală au fost uzurpate de cuvântul scris, faptul că avem dispozitive digitale pentru a externaliza amintirile noastre înseamnă că nu mai este necesar să încercăm să ne amintim tot. Și dacă ne putem aminti acum mai multe cu un mic ajutor de la prietenii noștri digitali, acest lucru este, fără îndoială, un mare pas înainte. Mai degrabă decât să ne îngrijorăm despre ceea ce am pierdut, poate trebuie să ne concentrăm pe ceea ce am câștigat.

Acest articol a fost publicat inițial de Saima Noreen, lector în psihologie la Universitatea Goldsmith din Londra pe site-ul "The Conversation"

 

Surse:

Digital Amnesia Study

Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips

A computer network model of human transactive memory

Transactive Memory: A Contemporary Analysis of the Group Mind

Saving-Enhanced Memory - The Benefits of Saving on the Learning and Remembering of New Information

 

Un alt studiu despre care nu am discutat în acest articol ca să nu vă buimăcesc de tot, dar relevant pentru subiect:

How Has the Internet Reshaped Human Cognition?

 

Articole Recomandate: 
Categorie: 

Ai ceva de comentat?